De natuurelementen zoals wind en regen hebben vrij spel op de kist (en de Rouwmotor). Dat betekend bij regen dat de kist nat zal worden. Op zich zelf is dat geen probleem. Een uitvaartrit heeft een beperkte duur. In die tijd zal de kist nat kunnen worden. Daar kan een kist wel tegen. Bij schilderingen op de kist kan afhankelijk van de gebruikte materialen de verf uitlopen.
De werkelijk gereden kilometers op de betreffende dag worden in rekening gebracht. Denk hierbij aan de kilometers vanaf de standplaats Ermelo naar de uitvaart en retour. Daarnaast de kilometers voor de uitvaartrit zelf. In de opdrachtbevestiging van Rouwmotor.nl aan de opdrachtgever wordt op basis van Google-maps een inschatting gemaakt.
De lengte van de kist is niet van belang. De maximale breedte is afhankelijk van de gekozen Rouwmotor. Kisten tot 85 cm breed kunnen op de BMW R1150GS en op de Harley-Davidson Heritage Softail Springer vervoerd worden. De Harley-Davidson WLC Liberator kan kisten met een standaard breedte vervoeren (65 cm). Dit in verband met het aantrappen van de motor middels de kickstarter die tussen de motor en de kist zit.
De kist wordt altijd met het voeteneind naar voren op de Rouwmotor vervoerd.
Ook rietenmanden/rietenkisten kunnen vervoerd worden. Voorwaarden is dat de mand stevig genoeg is om middels spanbanden vast gezet te kunnen worden. Het goed vastzetten van een rietenmand/kist vergt wat extra aandacht en materialen. Geef dit tijdig door aan Rouwmotor zodat de juiste materialen aanwezig zijn.
Nee, een Rouwmotor wordt ALTIJD ingezet met een vaste chauffeur van Rouwmotor.nl. Dit heeft o.a. te maken de verzekering, het rijden met een zijspan (totaal anders dan een solomotor), de uitvaart protocollen en de mogelijke emotie van de berijder.
Rouwmotor.nl maakt uitsluitend gebruik van vaste chauffeurs. Deze chauffeurs hebben ruime ervaring in het rijden met zijspanmotoren tijdens een uitvaart rit. Daarnaast beschikken de chauffeurs over de vereiste rijbewijzen en eventuele vervolg opleidingen.
Nee, De zijspannen zijn speciaal ontwikkeld en gebouwd voor onze Rouwmotoren. Om een zijspan aan een solomotor te kunnen bouwen is een geruime bouwtijd nodig. De bouw komt erg precies. Hierbij komen factoren als toespoor, vlucht en naloop aan de orde. En dat verschilt per motor. Is dit niet 100% in orde dan is het zijspan onbestuurbaar en levensgevaarlijk.
Ja, Rouwmotor is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als éénmanszaak.
Een erehaag met motoren kan worden gevormd bij het arriveren van de stoet bij het crematorium of begraafplaats. In overleg met de uitvaartbegeleider wordt de juiste plaats van de erehaag besproken. Hierbij wordt aan beide kanten van de weg een haag van motoren en motorrijders gevormd. De achterwielen van de motoren staan tegen de rand van de weg (trottoirband) en het voorwiel naar het midden van de weg gericht. De motorrijders staan naast hun motoren. Bij het naderen van de erehaag door de Rouwmotor worden alle motoren gestart. Zodra de Rouwmotor voorbij rijdt wordt de voorbij gereden motor uit gezet. Zo verstomd het geluid en ontstaat er een gepaste stilte.
In principe kunnen alle Rouwmotoren over de snelweg rijden. Het gebruik van de Harley-Davidson WLC Liberator is door zijn hoge leeftijd en geringe vermogen minder geschikt voor snelweg gebruik.
De opdrachtgever kan een natuurlijk persoon of een bedrijf zijn. Meestal geeft de uitvaartleider de opdracht aan Rouwmotor.nl
Rouwharley.nl is de voorloper van Rouwmotor.nl. Het betreft dus dezelfde organisatie.
Rouwmotor rijdt tijdens de ‘Last Ride’ met een gepaste en eerbiedwaardige snelheid. Dat is een snelheid die meestal lager ligt dan de maximale snelheid ter plekken.
Gepast en sober. De nadruk mag nooit op de chauffeur liggen. Vooraf kan afgesproken worden welke kledingstijl gewenst is.
Nee, Rouwmotor.nl is helemaal zelfstandig. Er hebben geen andere partijen zeggenschap over Rouwmotor.nl
Ja, Deze adressen dienen vooraf met Rouwmotor.nl gecommuniceerd te worden. Hierbij wordt tevens aangegeven welke actie er op deze adressen gewenst is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan, stilstaan, langzaam langsrijden en dergelijke.
Een Rouwmotor is eenvoudig te herkennen aan de kist op het zijspan en de officiële rouwvlaggen zoals die ook op rouwauto’s gevoerd worden.
Alle weggebruikers moeten op een gelijkwaardige kruising (dus zonder verkeerslichten, voorrangsborden of haaientanden) voorrang verlenen aan de rouwstoet. Het maakt niet uit van welke kant de rouwstoet komt, of de rouwstoet rechtdoor gaat of afslaat. Deze regel geldt niet bij zwaailichten en sirene.
Met blokken wordt bedoeld dat bijvoorbeeld de zijstraten en kruispunten worden afgeschermd door motoren. Dit is alleen voorbehouden aan erkende verkeersregelaars en politie.
Een rouwstoet begint bij het voertuig dat de kist met de overledene vervoert. Het eindigt na het laatste voertuig dat als zodanig herkenbaar is. Rijdt in een uitvaartstoet altijd met het licht aan en een duidelijk herkenbare vlag.
Het is gebruikelijk dat de uitvaartleider voor de Rouwmotor uit loopt, zowel bij vertrek als bij de aankomst mits de verkeersomstandigheden dit toelaten. Het is een ceremoniële activiteit, een eerbetoon aan de overledene waarbij het voorlopen de overgang van stilte naar beweging symboliseert. Het voorlopen is gebonden aan een aantal regels. Zo is het voorlopen ceremonieel en niet bedoeld om het verkeer te regelen. De afstand tussen de voorloper en de Rouwmotor bedraagt ongeveer 3 meter. De Rouwmotor rijdt recht achter de voorloper. Indien de stoet wordt voorgereden door motoren is er geen voorloper. (bron: Boek, Protocol & Etiquette rondom de uitvaart)
Ja, zolang de veiligheid niet in het geding is rijden de Rouwmotoren. Bij sneeuw en ijzel kan in overleg met de opdrachtgever voor een andere vervoersoptie gekozen worden.
Ja, bloemstukken kunnen tijdens de rit op de kist. Het bloemstuk dient wel stevig te zijn, niet te hoog zijn en voorzien zijn van een stevige bodem. Onder het bloemstuk leggen wij een antislip matje. Door het bloemstuk komt een elastiekband welke van handvat naar handvat wordt bevestigd.
De maximale kistbreedte wordt gemeten op de plaats van de kist te hoogte van 90 cm vanaf het hoofdeinde van de kist. Hierbij wordt de totale breedte gemeten, inclusief handvaten e.d.
De kist staat op een rubber ondergrond. Middels sterke spanbanden wordt de kist op het zijspan vastgezet.
Ja, ook met motoren mag een rouwstoet gevormd worden. (zie ook “Hoe formeer ik een ere-escorte met motoren?”)
De factuur wordt kort na de uitvaart naar de opdrachtgever gezonden. Deze is verantwoordelijk voor de betaling.
Het BTW tarief is vastgesteld op 9%. De BTW is van toepassing op de gehele factuur.
Afhankelijk van het weer, afstand en gekozen Rouwmotor wordt gekozen hoe de Rouwmotor op de locatie komt. Bij mooi/droog weer wordt vaak gekozen voor het zelfstandig rijden naar de locatie. Ook kan gekozen worden voor transport met een speciale autoambulance achter de auto. De Harley-Davidson WLC Liberator wordt bijna altijd met de autoambulance vervoert. Dit om de motorfiets zoveel mogelijk te ontzien. De auto en de autoambulance wordt altijd in de buurt van de uitvaart geparkeerd.
Alle Rouwmotoren van Rouwmotor.nl zijn verplicht verzekerd conform de WAM. De verzekeraar is bekend en akkoord met het feit dat het motoren zijn welke professioneel tijdens uitvaartritten worden ingezet.
(tekst uit het boek: Protocol & Etiquette rondom de uitvaart) “Het komt voor dat motorrijders een eerbetoon willen brengen door met een aantal motoren mee te rijden in de stoet. We noemen dit een ‘ere-escorte’. Deze motorrijders rijden altijd voorop. Soms komt het verzoek om achter de Rouwmotor te rijden. Dit is niet toegestaan, omdat een protocol stelt dat er niemand tussen de overledene en de familie in komt. Eventueel kunnen achterin de stoet twee motoren rijden, als afsluiting van de stoet. Echter alleen als er vooraan een ere-escorte rijdt. Indien de stoet wordt begeleid door een ere-escorte met motoren is er geen voorloper. Hiervoor zijn twee praktische redenen: De snelheid en de wijze van eerbetoon. De motoren nemen de rol van de voorloper over. Als zij de voorloper zouden moeten volgen, ligt de snelheid voor de motoren te laag om overeind te blijven. Daarbij zou een combinatie afbreuk doen aan het ceremonieel. De motoren brengen het ceremonieel eerbetoon en zetten de stoet in beweging. De tussenkomst van de uitvaartbegeleider is dan overbodig. Hij neemt plaats in een volgauto. Vooraf heeft de uitvaartbegeleider de details doorgenomen met de motorrijders. Het advies is om bij begeleiding met motoren vooraf te oefenen. Niet iedere motorrijder is gewend aan het rijden in escorte”.
Er wordt per dag per Rouwmotor slechts één uitvaart gereden. Hierdoor kan de tijd die gewenst is benut worden. Rouwharley.nl rekent geen extra uren indien een uitvaart langer duurt dan aanvankelijk is gepland.
Rouwharley.nl werkt met iedereen samen. Denk hierbij aan professionele uitvaart bedrijven, motorclubs, grote uitvaartorganisaties, Staatsieauto verhuur bedrijven en uitvaartverzekeraars.
Bij Remember Me (WWW.RememberMe.nl) is Rouwmotor.nl aangesloten.
De leveringsvoorwaarden van Rouwmotor.nl staan op deze site gepubliceerd. Op alle dienstverlening van Rouwmotor.nl zijn deze van toepassing. Zodra er spraken is van een opdracht zijn deze direct van toepassing.
Ja, mits de deuren en overige doorgangen van de locatie breed genoeg zijn is dat voor Rouwmotor geen enkel probleem. Graag vooraf overleggen met alle betrokkenen.
Na enkele jaren uitsluitend op Harley’s de “Last Ride’s” te hebben verzorgt werd steeds vaker de vraag gesteld om ook een ander motormerk in te zetten. Rouwmotor.nl heeft gekozen voor een BMW GS. De GS-en zijn de meest voorkomende motorfietsen van Europa. Er zijn dus veel liefhebbers van dit type motorfietsen.
Op verzoek van de nabestaande kan via de uitvaartverzorger een speciale route gemaakt worden. Deze route wordt minimaal één dag voor de uitvaart via een e-mail met Rouwmotor.nl gecommuniceerd. De route dient over verharde wegen te gaan.
Ja, Hoe specialer hoe mooier. Iedere uitvaart is immers uniek! Zolang het respectvol is en een toegevoegde waarde heeft kan er in overleg veel.
Enkele voorbeelden:
enz.
Ja, ook een rouwstoet dient zich hieraan te houden. Ook als halverwege de rouwstoet het licht op rood springt.
De, van de rouwauto’s, bekende driehoekige zwarte rouwvlaggen worden op een Rouwmotor gevoerd. In de rouwvlaggen staat een wit kruis of witte banen.
Als een rouwmotor geen kist met overledene vervoerd worden de officiële vlaggen afgedekt met zwarte hoezen.
Controleer uw spambox als u geen antwoord heeft ontvangen op uw aanvraag.