Harley-Davidson WLC “Liberator” 1942

Door zijn hoog bejaarde leeftijd heeft hij zijn sporen al ruimschoots verdient. In 1942 is deze HD door het Canadese leger meegenomen naar Europa om de bevrijding in te zetten. Hiermee heeft dit type motor de bijnaam Liberator (bevrijder) gekregen. Na de tweede wereldoorlog heeft deze motor jaren lang dienst gedaan bij de Rijkspolitie. Hier heeft hij ook de huidige donkerblauwe kleur en het Hollandia zijspan gekregen.

In 1953 is deze Liberator voor het eerst op Nederlands kenteken gekomen. Het originele linnen kenteken is hiervan een nostalgisch bewijs.

De Liberator heeft een rijke geschiedenis. Een geschiedenis die tot op de dag van vandaag wordt geschreven. Als Rouwharley, RouwHD, Uitvaartliberator of uitvaartharley doet de Liberator alweer enkele jaren trouwe dienst. Het is een echte Oldtimer die zoveel mogelijk origineel gehouden wordt. Zeer frequent  wordt er technisch onderhoud uitgevoerd. Toch blijft het de techniek van vele jaren geleden. Het lakwerk vertoond hier en daar de tekenen van het leven. Ook dat hoort bij deze echte Oldskool motorfiets. Rouw, eenvoudig, lastig, stampen, puffen, zwoegen, werken en genieten. Eigenlijk symboliseert deze HD het leven.

De Liberator wordt ingezet op speciaal verzoek of  bij speciale gelegenheden. Om de motor te beschermen worden er zo min mogelijk mee gereden. Dus vooral korte afstanden. Een speciale trailer achter de auto vervoert de Liberator van en naar de gewenste locatie.

Met zijn 750CC is het volgens het RDW een zware motorfiets. Toch zijn de 25 paardenkrachten naar huidige maatstaven gering te noemen. De snelheid van de Liberator is relatief laag . Een geweldig Harley geluid komt de originele uitlaat. Juist dit geluid is zo herkenbaar voor hen die zelf de bevrijding meegemaakt hebben.

Rijden met een Liberator vraagt om andere kennis en kunde dan op een moderne motorfiets. Zo start hij met een Kickstarter, schakelt met de hand langs de tank en de koppeling wordt met de voet bedient.

Een mooi detail is de originele wiel/luchtsirene welke met de voet bedient wordt. (Deze wordt uitsluitend op uitdrukkelijk verzoek gebruikt)

Het Hollandia zijspan is verbouw om op de goede wijze de kist te kunnen vervoeren. Geheel in stijl is de vloer waarop de kist staat in antraciet kleurig marmer uitgevoerd. Door het feit dat de Kickstarter aan de zijspan kant zit kunnen kisten met een standaard breedte vervoerd worden.

De Rouwharley, belangrijk om te weten

Door het gehele land inzetbaar

De pracht van een oude Harley Davidson in alle eenvoud

Persoonlijke aandacht en service

De laatste rit in stijl

Gegevens cf. kentekenbewijs:

Gegevens Voertuig

Algemene Staat van het voertuig:

Op het moment van de taxatie is het object visueel waargenomen, er zijn geen onderdelen gedemonteerd.

Omschrijving:

Het object is in goede staat.

Waarde van het voertuig:

Bij het vaststellen van de waarde houden we rekening met diverse factoren, zoals de marktwaarde van het voertuig op het moment van taxeren, de staat van het voertuig inclusief de tellestand en de verbeteringen/veranderingen die het voertuig heeft ondergaan.

De taxatiewaarde van de motorfiets inclusief het zijspan is € X,- (sorry, die geven we hier niet vrij)

Rouwmotor “Last Ride”

Controleer uw spambox als u geen antwoord heeft ontvangen op uw aanvraag.