Door zijn hoogbejaarde leeftijd heeft hij zijn sporen al ruimschoots verdiend. In 1942 is deze HD door het Canadese leger meegenomen naar Europa om de bevrijding in te zetten. Hiermee heeft dit type motor de bijnaam Liberator (bevrijder) gekregen.
De Liberator heeft een rijke geschiedenis. Een geschiedenis die tot op de dag van vandaag wordt geschreven.
Na de tweede wereldoorlog heeft deze motor jarenlang dienstgedaan bij de Rijkspolitie. Hier heeft hij ook zijn huidige donkerblauwe kleur en het Hollandia-zijspan gekregen.
In 1953 is deze Liberator voor het eerst op Nederlands kenteken gekomen. Het originele linnen kenteken is hiervan een nostalgisch bewijs.
Als Rouwharley, RouwHD, Uitvaartliberator of uitvaartharley doet onze Liberator alweer enkele jaren trouwe dienst. Het is een echte oldtimer, die zoveel mogelijk origineel gehouden wordt. Zeer frequent wordt er technisch onderhoud op uitgevoerd. Toch blijft het techniek van vele jaren geleden. Het lakwerk vertoont hier en daar de tekenen van het leven. Ook dat hoort bij deze echte Old Skool motorfiets. Rauw, eenvoudig, lastig, stampen, puffen, zwoegen, werken en genieten. Eigenlijk symboliseert deze HD het leven en de kwetsbaarheid daarvan.
De Liberator wordt alleen ingezet op speciaal verzoek of bij speciale gelegenheden. Om de motor te beschermen worden er zo min mogelijk mee gereden. Dus vooral korte afstanden. Een speciale trailer achter de auto vervoert de Liberator van en naar de gewenste plaats van inzet.
Met zijn 750CC is het volgens het RDW een zware motorfiets. Toch zijn de 25 paardenkrachten naar huidige maatstaven gering te noemen. De snelheid van de Liberator is relatief laag.
Een geweldig Harley geluid komt de originele uitlaat. Juist dit geluid is zo herkenbaar voor hen die zelf de bevrijding meegemaakt hebben.
Rijden met een Liberator vraagt om andere kennis en kunde dan een moderne motorfiets. Zo start hij, na een hele procedure, met een kickstarter, schakelt met de hand langs de tank en de koppeling wordt met de voet bediend.
Een mooi detail is de originele wiel/luchtsirene, welke met de voet bediend wordt (en uitsluitend op uitdrukkelijk verzoek klinkt).
Het Hollandia-zijspan is verbouwd om op de goede wijze de kist te kunnen vervoeren. Geheel in stijl is de vloer, waarop de kist staat, in antracietkleurig marmer uitgevoerd.
Als gevolg van het feit dat de kickstarter aan de zijde van het zijspan zit. kunnen alleen kisten met een standaardbreedte vervoerd worden.
Op het moment van de taxatie is het object visueel waargenomen, er zijn geen onderdelen gedemonteerd.
Het object is in goede staat.
Bij het vaststellen van de waarde van een voertuig houdt men rekening met diverse factoren, zoals de marktwaarde van het voertuig op het moment van taxeren, de staat van het voertuig inclusief de tellerstand en de verbeteringen/veranderingen die het voertuig heeft ondergaan.
Daarnaast heeft deze prachtige fiets een enorme emotionele waarde. Het is met name die waarde die bepalend is voor uw keuze om dit voertuig te gebruiken voor de laatste rit van de overledene.
Controleer uw spambox als u geen antwoord heeft ontvangen op uw aanvraag.